Terug naar het overzicht

Sturen op TCO

Stuur je op Total Cost of Ownership (TCO) of stuur je op de laagst mogelijke leaseprijs uit de markt. In een markt die niet bekend staat om transparantie is het goed vergelijken van verschillende leaseprijzen nogal een lastige klus. En als je dan de “goedkoopste” uit de markt gevonden hebt is het natuurlijk nog maar de vraag of je niet nog steeds te veel betaald. Want heb je echt inzicht in wat er met elk contract gebeurt gedurende de looptijd? Als je meerdere auto’s leaset is de kans groot dat dit niet het geval is. En wordt bijvoorbeeld alle korting die de leasemaatschappij “belooft” als je voor centrale inkoop kiest wel verrekend? Of kan je bijvoorbeeld zelf niet meer korting krijgen via een dealer. Of via de importeur.

Tips om te sturen op TCO:

  1. Zorg voor een gedegen advies aan de werknemer aan de hand van zijn/haar specifieke wensen en eisen dit zorgt voor tevredenere medewerkers en lagere kosten
  2. Vraag de leasemaatschappij om de economisch meest gunstige looptijd en brandstofkeuze
  3. Vraag de offerte op met de standaard fleetowners advies korting
  4. Vraag een offerte op met centrale inkoopkorting
  5. Vraag een offerte op met de eigen bedongen korting
  6. Vergelijk de offertes, je kan zo zien of alle korting verwerkt is in het leasebedrag of dat de leasemaatschappij een deel van de korting in eigen zak steekt
  7. Doe bovenstaande voor 3 kilometrages, bijvoorbeeld 30.000, 35.000 en 40.000 per jaar, zo weet je wat de kosten worden indien er meer of minder gereden gaat worden, de meeste leasemaatschappijen gaan namelijk hercalculeren bij een afwijking van meer dan 10%
    1. Of vraag een calculatie matrix
  8. Vraag wat het scheelt indien je het eigen risico verhoogd, dit is interessant als er weinig schade wordt gereden in het wagenpark

In een goede berekening van de TCO kijk onder andere naar deze kosten:

  1. De leasekosten inclusief de hercalculaties
  2. De separate afrekeningen, denk aan administratie kosten voor het doorbelasten van bekeuringen, brandstofmanagement fee en meer/minder kilometerafrekeningen
  3. De doorbelaste eigen risico
  4. De btw-correctie voor privégebruik
  5. De brandstofkosten
  6. De regeling voor vroegtijdig inleveren

Kennis en expertise zijn belangrijk

Om dit goed beheersbaar te houden is er echt overzicht nodig. Komen de facturen nog overeen met het afgesloten contract? Zijn de hercalculaties reëel? De praktijk leert dat de meeste bedrijven alleen operationeel beheer uitvoeren. De oorzaak is te vinden in het ontbreken van tijd en expertise om echt op tactisch en strategisch niveau te beheren. Het wordt er vaak “bij gedaan” of er zijn meerdere mensen mee bezig die allemaal een stukje doen waardoor er veel tijd verloren gaat en

WagenPartners helpt u graag

Om tijd te besparen en verzekerd te zijn van de laagst mogelijke TCO is het verstandig het beheer door 1 persoon te laten uitvoeren die echt verstand heeft van wagenparkbeheer. Heb je de kennis niet in huis of kan iemand de tijd nuttiger en met meer rendement besteden dan kan WagenPartners alle zorgen uit handen nemen en het totale beheer overnemen. Samen bepalen we het beleid en wij voeren het uit.

Meest recente
Berichten

Nieuws
Levertijden auto’s lopen op door een groot tekort aan computerchips

De auto-industrie wordt hard getroffen door een wereldwijd tekort aan computerchips.

Nieuws
Elektrische auto’s op voorraad met 8% bijtelling

Wij hebben nog enkele elektrische  auto’s op voorraad die in 2020 zijn geregistreerd.

ArtikelNieuws
Podcast – over politiek bedrijven, kantelpunt, schuldgevoel, eenzaamheid en zijn ideale klant

Podcast voor DGA’s #19 met Martijn Roede van Wagenpartners – over politiek bedrijven, kantelpunt, schuldgevoel, eenzaamheid en zijn ideale klant